IN STORE  in your country  
BiH
Trendovi
06.05.2020.

KORONAVIRUS: AKTUELNO

Ključni koraci trgovaca u borbi s koronavirusom

Prehrambena industrija i sektor maloprodaje igraju ključnu ulogu u ovim nesigurnim vremenima. Brojke koje čine epidemiološku sliku uzrokovanu korona virusom mijenjaju se iz sata u sat. Međutim, potpuno je jasno da se utjecaj krize razlikuje od trgovca do trgovca, u zavisnosti od zemlje, od kategorije i od potrošača. Nezavisno od scenarija razvoja krize, trgovci će morati da razmišljaju unaprijed i da budu spremni da brzo reaguju.

Ovaj članak četvero autora, partnera konsultantske kuće McKinsey & Company, iz svih krajeva svijeta (Bill Aull, Dymfke Kuijpers, Alex Sawaya i Rickard Vallöf), preporučuje šest koraka koje trgovci u FMCG-u treba da preduzmu kako bi i dalje radili ono što rade najbolje – da služe kao pouzdan izvor hrane za ljude i zajednice širom svijeta. Prva četiri koraka su hitna, a posljednja dva usmjerena su na dugoročnu održivost, tako da će zahtijevati posebnu pažnju sektorskih lidera.

1. Zaštitite svoje zaposlene i kupce

Za zaposlene izazovi koje je donijela kriza odnose se na rad od kuće, održavanje morala te kreiranje novih strategija i planova. Ovi izazovi su teški, ali je moguće uhvatiti se u koštac sa njima, zahvaljujući dostupnim tehnološkim rješenjima. Međutim, pravi heroji su na terenu. To su zaposleni koji rade na kasama, pune police, brinu o zalihama, rade u skladištima i dostavljaju robu.

Upravo zbog njih trgovci moraju da obezbijede najviše standarde higijene i da ograniče međuljudski kontakt što je više moguće. Tako, sve veći broj maloprodajnih trgovaca podstiče korištenje samonaplatnih sistema, čime se minimizuje korištenje gotovine, kao i punjenje polica u vrijeme kad je trgovina zatvorena. Također, prilikom dostave, namirnice se ostavljaju na kućnom pragu umjesto da ih direktno predaju kupcima. Neki trgovci otišli su i korak dalje te su postavile plastične pregrade na kasama. Ipak, najvažnije je stvoriti okolinu koja podstiče socijalno distanciranje i izolaciju kako bi se zaštitilo one najranjivije. S tog aspekta treba reći kako su neki trgovci uveli plaćena bolovanja, besplatna testiranja i omogućili ostanak kod kuće zaposlenima koji pokazuju simptome bolesti ili se jednostavno ne osjećaju dobro.

Ipak, trgovci moraju da se pripreme na najgori scenario tako da proaktivno razvijaju planove za zamjenu ključnog osoblja, rada u A i B grupama te pokažu spremnost na zapošljavanje dodatnih kadrova.

Izdvojili smo neke od trgovaca koji su pokazali pozitivan primjer brige za zaposlene. Tako kineski gigant Alibaba šalje testove za testiranje na koronavirus i zaštitnu opremu u druge zemlje širom svijeta. Trgovački lanci poput Ahold Delhaiza i Lidla odvojili su određene radne sate isključivo za kupce starije životne dobi kako bi spriječili rizik od infekcije. Također, brojni trgovci doniraju hranu i ključne proizvode potrebitima unutar njihovih zajednica ili omogućavaju besplatne obroke za medicinsko osoblje.

2. Obezbijediti kontinuitet poslovanja

Trgovci u sektoru robe široke potrošnje moraju da nastave s poslovanjem, distributivni centri moraju da ostanu otvoreni, zaposleni moraju da rade, dostave na kućni prag moraju da se obave i svi kupci moraju biti usluženi.

S obzirom na činjenicu da su škole i vrtići zatvoreni, navedeno predstavlja veliki izazov, a jednako izazovno je i uhvatiti se ukoštac s iznenadnim porastom potražnje putem e-trgovine koji iznosi čak 700%, a ponegdje i više. Samim tim, potrebno je obezbijediti dovoljan broj dostavljača, ostvariti dostave u predviđenom vremenu i obezbijediti funkcionisanje IT sistema.

U doba krize, trgovci moraju aktivno da slušaju potrebe kupaca i da koriste dobijene uvide kako bi obezbijedili nove načine za njihovo zadovoljavanje. Naprimjer, neki su u potpunosti promijenili izgled prostora u trgovinama kako bi odgovorili na povećanu potražnju u segmentu higijenskih potrepština. Drugi su cijele trgovine prenamijenili u click-and-collect format kako bi zaštitili i kupce i radnike.

Kako bi obezbijedile kontinuitet poslovanja, kompanije u sektoru u svakom slučaju moraju raditi s lokalnim vladama, dobavljačima, zaposlenima i pružaocima usluga te razviti set minimalnih normi za poslovanje tokom krize. Nekoliko trgovaca je, tako, u saradnji s lokalnim vlastima uspjelo da organizuje čak i otvaranje vrtića isključivo za njihove radnike.

3. Dobiti detaljan uvid u lokalnu stvarnost

Za trgovce u sektoru robe široke potrošnje izuzetno je važno da kontinuirano budu u toku s detaljnim zbivanjima na lokalnom nivou. Upravo to će im omogućiti primjerene i brze reakcije na nova zbivanja. Mnogi trgovci uspostavljaju određeni oblik virtuelnog centra za kontrolu, planiranje i stabilizaciju menadžmenta ključnih učesnika i spremno odgovaranje na prijetnje poslovanju. Ipak, kao i u svakoj krizi, najvažnije je testirati finansijsku otpornost i obezbijediti priliv sredstava.

Kao trgovci, vi ste kičma prehrambenog sistema snabdijevanja, a vaše kompanije raspolažu velikim finansijskim sredstvima. U trenucima krize ključno je da upravo vi uočite probleme s likvidnošću izvan sopstvene organizacije jer je sigurnost vašeg poslovanja definisana najslabijom karikom u lancu snabdijevanja. Upravo iz tog razloga, neki maloprodajni trgovci su ponudili nove planove otkupa kako bi obezbijedili likvidnost dobavljača. U isto vrijeme, neki trgovci poput trgovaca odjećom ili drugim specijalizovanim proizvodima morali su da zatvore vrata trgovina i pokušavaju da odlože plaćanje obaveza.

4. Simultano upravljanje potražnjom i snabdijevanjem

Ova kriza promijenila je izgled prosječne potrošačke korpe. Primjer u nastavku pokazuje kako izgledaju promjene u uzorcima potražnje u Italiji, a potpuno je jasno kako se lanac snabdijevanja muči kako bi držao korak. Kako bi ostvarili balans, trgovci moraju simultano da upravljaju potražnjom i lancima snabdijevanja.

Ipak, nije dovoljno samo obratiti pažnju na ključne korake u lancu snabdijevanja, kao što su obezbjeđivanje kredita za dobavljače, pronalaženje alternativnih lanaca snabdijevanja, odrađivanje dodatnih smjena, vođenje brige o zalihama unutar trgovine, u skladištima i isporuci. Nije dovoljno obezbijediti dodatne plate za fleksibilnu radnu snagu u vrhuncu krize. Iako su svi navedeni koraci važni, podjednako je važno adekvatno i proaktivno upravljati potražnjom i potrebama kupaca.

Ovdje možemo vidjeti pozitivne korake koje su preduzele vlade i izvršni direktori kompanija koji upozoravaju na posljedice panične kupovine i nagomilavanja proizvoda. Međutim, vidljivo je i potpuno suprotno ponašanje e-trgovaca koji napuhavaju cijene toplomjera i dezinfekcionih sredstava.

5. Transformacija poslovnog modela

Ova kriza je ubrzala brojne društvene trendove koji su svakako bili na putu, kao što je rad od kuće, online kupovina, tehnološki obogaćene maloprodaje i lokalizovani lanci snabdijevanja. Iako se trgovci danas najčešće bave kratkoročnim izazovima, trebalo bi ponovno da razmisle o poslovnom modelu kako bi postali efikasniji i manje podložni krizama.

Trgovine

Mogu li vaše trgovine da posluju u potpunosti ili skoro bezgotovinski? Možete li da zamijenite blagajnički model samonaplatnim sistemom? Koristite li podatke kako biste pratili dostupnost robe na policama u realnom vremenu? Jeste li automatizovali dopunu?

Lanac snabdijevanja

Koristite li tehnologiju u skladištenju i prevozu na adekvatan način? Jeste li usvojili machine learning i forecasting kako biste na vrijeme uočili nepravilnosti?

Merchandising

Jesu li vaši stručnjaci opremljeni potrebnim tehnološkim alatima kako bi adekvatno upravljali kategorijama? Jeste li diversifikovali snabdijevanje kako biste smanjili buduće krize? Morate li da poradite na vertikalnoj integraciji ili strateškim partnerstvima? Morate li da proširite prisutnost u PL-u?

E-trgovina

Možete li ubrzati ulaganja u online-to-offline? Imate li adekvatnu tehnološku pozadinu i dostavnu mrežu?

Uprava

Možete li da transformišete kancelariju uprave u fleksibilan tim koji radi na daljinu? Jesu li vaši sistemi kadri da podnesu veću online aktivnost s posebnim fokusom na kibernetičku sigurnost?

6. Prekrajanje ekosistema

Iskustvo nas uči kako kriza podstiče nove poslovne poduhvate, kao što su udruživanja i akvizicije. Koje poteze možete da povučete kako biste dugoročno djelovali u interesu kupaca, zaposlenih i ključnih učesnika? Koje strategije rasta usvojiti? Postoje li kompanije s kojima biste mogli da stupite u partnerstvo kako biste ih održali solventnima, a pritom sebi stvorili prilike za rast? Postoji li prostor za širenje u nove modele poslovanja u jeku krize?

Odgovori na ova i mnoga druga pitanja bit će specifični za svaku pojedinu državu, kategoriju i kupce. Međutim, prilike za razvijanje novih strategija u sektoru su brojne.

U vrijeme ove krize imamo potpuno povjerenje u trgovce u sektoru robe široke potrošnje. Vi, kao predvodnici prehrambene industrije u svakoj zemlji ste ključni za održavanje zdravlja i dobrobiti populacija – kako sada tako i u budućnosti. Koraci koje smo naveli mogu pomoći vama, ali i drugim rukovodiocima unutar vaše organizacije kako biste upravljali trenutnom krizom i dugoročno obezbijedili stabilnost poslovanja.

(Foto: eatthis.com)
-