IN STORE in your country:
BiH   Slovenija   Hrvatska   Srbija   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  B I H Nedelja, 21.10.2018 || 55 zlatnih godina najboljih sorti  |  Oktoberfest na Jägemeister način u Sarajevskom Klubu Jedan  |  dm potvrdio lidersku poziciju na drogerijskom tržištu  |  ”Čovjek koji je napravio revoluciju u kompaniji Red Bull”  |  Bankrotirao nekada najveći trgovački lanac na svijetu  |  BiH veliki uvoznik piva, ali manje smo pivopije od drugih u okruženju  |  AUTO ASISTENCIJA – NAJBOLJI SAPUTNIK  |  U petak počinje 14. Međunarodni Sarajevo Wine Weekend  |  GRAND KAFA DIO “MUST HAVE” ASORTIMANA U BIH  |  Sajam ‘Opens’ u Zenici okupio 283 izlagača poljoprivrednih proizvoda  |  Lidl otvorio prve trgovine u Srbiji  |  Raste interesovanje za proizvodnju krastavaca kornišona  |  Hifa Oil postala ekskluzivni zastupnik renomiranog branda Nursan Trailer  |  Trgovci odabrali top 100 proizvoda  |  Trgovinski rat učiniće svijet siromašnijim i opasnijim  |  Trgovci izabrali top 100 proizvoda u BiH!  |  Hunt for the Perfect Taste pružio bogatstvo okusa  |  Trgovci u BiH biraju top 100 proizvoda  |  Uvoz hrane raste brže od izvoza  |  Stanić Beverages uložio 4 milijuna eura u liniju za punjenje PET boca u Kreševu  |   ||
   

Nenad Pacek: Bolja očekivanja za ovu godinu

04.10.2012
 

Ekskluzivno iz Beča
Piše: Nenad Pacek, predsjednik GSA
nenad.pacek@globalsuccessadvisors.eu
 
 
Prošlogodišnji prodajni rezultati multinacionalnih kompanija u Makedoniji su bili prosječni u odnosu na druge zemlje u centralnoj i istočnoj Europi. Na prvi pogled, rezultati su bili čak i loši. Naše ispitivanje preko 300 multinacionalnih kompanija s poslovnim aktivnostima u regiji pokazuje da preko 50 posto kompanija nije uspjelo ostvariti rast prodaje u Makedoniji prošle godine. Oni koji su rasli, uglavnom su rasli u rasponu od jedan do devet posto. Što se tiče rasta profita, situacija je bila nešto bolja. Preko šezdeset posto kompanija je ostvarilo rast profita, ali uglavnom u rasponu od 1-5 posto.

U našem posljednjem ljetnom istraživanju pokazalo se da su rezultati tek nešto bolji u prvih šest mjeseci ove godine.
 
Međutim, kad se uđe u malo dublju sektorsku analizu za prvu polovinu 2012., vidimo da su rezultati drastično varirali od sektora do sektora. U segmentu hrane i pića, 70 posto kompanija je ostvarilo rast prodaje u rasponu 1-5 posto, a tek 20 posto nije uspjelo ostvariti nikakav rast. Međutim, zbog pojačane konkurencije te agresivnog skupljanja tržišnih udjela, skoro 40 posto kompanija nije uspjelo ostvariti rast profita.
 
Što se tiče prodaje i profita u kategoriji roba široke potrošnje, tu su rezultati bili nešto lošiji od užeg sektora hrane i pića. Preko 40 posto kompanija nije uspjelo ostvariti rast prodaje i profita.
 
Očekivanja za ovu godinu su bolja nego za prošlu godinu, iako mi nastavljamo upozoravati da bi se prodaja mogla usporiti idućih mjeseci i kvartala. Naime, ekonomski pokazatelji na tržištima na koje Makedonija izvozi, sve su lošiji. Europska unija je sada i službeno u recesiji. Jugoistočna Europa je najsporije rastuća regija na našoj planeti, sa mnogim tržištima u recesiji. Nije ni čudo da makedonski izvoz trenutno bilježi pad od skoro pet posto u odnosu na prošlu godinu te je centralna banka snizila svoju prognozu ekonomskog rasta za ovu godinu na samo jedan posto. Industrijska proizvodnja je također manja za preko četiri posto u odnosu na ljeto prošle godine.
 
Važno je napomenuti da svaki pad izvoza uglavnom dovodi (s nešto zakašnjenja) do smanjenja optimizma među potrošačima te često i dovodi do pada realnih prihoda. Trenutno, plate su u padu kad se uzme u obzir inflacija. U odnosu na prošlu godinu, ionako mala neto prosječna primanja su niža za preko četiri posto. I prosječna neto plata je pala nešto ispod 340 eura. Relativno visoka inflacija od skoro četiri posto uzima dio kupovne moći. Makedonci koji žive izvan Makedonije ove godine će poslati manje novca svojim porodicama.
 
U isto vrijeme, negativni globalni i regionalni trendovi stranih investicija se osjete i u Makedoniji. Direktne strane investicije pale su za skoro 50 posto u prvih šest mjeseci ove godine, iako je Makedonija vrlo visoko globalno rangirana kao zemlja u kojoj je poslovanje jednostavno, a porezi niski. Međutim, mnoge korporacije danas nisu sigurne što se tiče ulaganja u nove proizvodne kapacitete jer mnogi imaju i previše kapaciteta globalno i u regiji.
 
 
Može se reći da je usporeni rast ove godine u Makedoniji direktni rezultat europske dužničke krize te usporavanja izvoznih tržišta. Znači, radi se o cikličkom usporavanju, a stvari će krenuti nabolje kad bolje krene i u izvoznim tržištima. Posljednje najavljene mjere Europske banke će možda dovesti do postepenog rješenja euro krize te blagog ekonomskog porasta idućih nekoliko godina. Naravno, to je još uvijek nesigurna prognoza.
 
Ono što je važno napomenuti je činjenica da Makedonija nema tako loše ekonomske fundamente. Javni dug je relativno nizak, a devizne rezerve su ponovno narasle i pokrivaju dovoljnih četiri mjeseca izvoza. Centralna banka će zadržati vrijednost denara iako će se povremeno pojavljivati komentari koji će zahtijevati pad vrijednosti valute. Relativni problem je da je vanjski dug relativno visok te znači da će mnogi potrošači i lokalne kompanije više vraćati dugove nego trošiti idućih nekoliko godina. Novih kredita će biti malo, s obzirom na pritiske koje strane banke imaju kod kuće.
 
Ako uzmemo sve gore navedeno, moj savjet kompanijama koje prodaju robe široke potrošnje, uključujući i hranu te piće, je da budu oprezni što se tiče budžeta za iduću godinu. I ova godina bi mogla biti slabija nego 2011. pogotovo u svojim finalnim mjesecima. Iako naše ispitivanje korporacija, što se tiče očekivanja za 2013. godinu pokazuje da kompanije očekuju postepeni rast prodaje, to svakako nije sigurna pretpostavka. Većina koja očekuje rast prodaje ipak očekuje rast samo u rasponu od 1-5 posto, međutim mnogi očekuju velike probleme sa rastom profita. Čak jedna trećina očekuje pad profita u 2013., a trećina ne očekuje nikakav rast. S obzirom na visoku nezaposlenost koja je još uvijek oko 31 posto (te gora od mnogih zemalja u Africi), povećanu štednju (oko sedam posto u odnosu na prošlu godinu), pad izvoza (koji bi mogao dovesti do daljnjeg pada potrošačkog optimizma i plata), jedno je sigurno: kompanije trebaju kreirati budžete za iduću godinu koji će biti konzervativni.
 
Ako sve bude krenulo dobro u Europskoj uniji idućih mjeseci, rast u Makedoniji bi mogao doći do dva posto u 2013. Ako bude i daljih problema, moguće je da će rast opet biti jedva oko jedan posto. Važno je da kompanije razmisle i o dovođenju jeftinijih brendova na lokalno tržište te da razmisle o ponovnom kreiranju marketinskih strategija kako bi pretekle konkurente.
 


 
 
 
 
back to top