IN STORE in your country:
BiH   Slovenija   Hrvatska   Srbija   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  B I H Nedelja, 21.10.2018 || 55 zlatnih godina najboljih sorti  |  Oktoberfest na Jägemeister način u Sarajevskom Klubu Jedan  |  dm potvrdio lidersku poziciju na drogerijskom tržištu  |  ”Čovjek koji je napravio revoluciju u kompaniji Red Bull”  |  Bankrotirao nekada najveći trgovački lanac na svijetu  |  BiH veliki uvoznik piva, ali manje smo pivopije od drugih u okruženju  |  AUTO ASISTENCIJA – NAJBOLJI SAPUTNIK  |  U petak počinje 14. Međunarodni Sarajevo Wine Weekend  |  GRAND KAFA DIO “MUST HAVE” ASORTIMANA U BIH  |  Sajam ‘Opens’ u Zenici okupio 283 izlagača poljoprivrednih proizvoda  |  Lidl otvorio prve trgovine u Srbiji  |  Raste interesovanje za proizvodnju krastavaca kornišona  |  Hifa Oil postala ekskluzivni zastupnik renomiranog branda Nursan Trailer  |  Trgovci odabrali top 100 proizvoda  |  Trgovinski rat učiniće svijet siromašnijim i opasnijim  |  Trgovci izabrali top 100 proizvoda u BiH!  |  Hunt for the Perfect Taste pružio bogatstvo okusa  |  Trgovci u BiH biraju top 100 proizvoda  |  Uvoz hrane raste brže od izvoza  |  Stanić Beverages uložio 4 milijuna eura u liniju za punjenje PET boca u Kreševu  |   ||
   

Kenan Uštović: Da li nas plaća motiviše?

21.07.2014

Svi mi dobro znamo da motivacija ima veoma važnu ulogu i značaj u ostvarivanju postavljenih ciljeva svake kompanije. Postoje razne teorije o motivaciji. Od ozbiljnih kao što je Herzbergova do lokalnih kao što su: „ne mogu oni mene malo platiti, koliko ja mogu malo raditi" ili „koliko para, toliko muzike". Motivacija radnika je osnovni preduslov dobro obavljenog posla. Često možemo čuti da zadovoljnog klijenta može napraviti samo zadovoljan zaposlenik, a rezultat jeste pozitivno poslovanje cjelokupne kompanije. Moderno usmjerene kompanije danas ulažu mnogo resursa u istraživanja šta to njihove zaposlenike najviše motiviše. Postavlja se jednostavno pitanje: „Zašto ljudi rade?". Mnogi smatraju da ovo pitanje nije potrebno ni postavljati. Naravno, da je novac glavni razlog zašto većina ljudi radi. Međutim, da li je to zaista tako i da li postoje još neki dodatni faktori. Siguran sam da postoje, a neki od njih su osjećaj odgovornosti, izazov za postizanje uspjeha, sticanje znanja, pozicija na kojoj se radi, mogućnost napredovanja itd. Ono što je sigurno jeste da je osobi mnogo lakše raditi ukoliko prepoznaje ove faktore, i da će njena motivacija biti veća. Neka istraživanja provedena na nivou Balkana pokazuju da je za 50 posto zaposlenika ipak novac taj faktor koji pokreće svijet. S druge strane 15 posto smatra da je najbolji motivator osjećaj vlastitog postignuća. Iskustvo je najbitnije za 12 posto ispitanika, za 10 posto mogućnost napredovanja, dok je za 7 posto ispitanika uvažavanje i pohvala nadređenih najbolji motivator.

Neophodno je osvrnuti se na  na propuste koje kompanije rade, kada su u pitanju motivacione politike. Lako je uočiti da mnoge kompanije, pogotovo one koje se bave prodajom, prave velike greške i propuste pri definisanju motivacije, šema nagrađivanja i bonus politika. Top menadžment često gubi vrijeme nastojeći motivisati svoje zaposlenike u prodaji sa planovima koje trebaju ostvariti da bi dobili bonuse. Planovi su skoro uvijek usmjereni na ostvarivanje prihoda i što većeg broja prodatih proizvoda. Ovakav način motivacije samo povećava pritisak na prodavače, koji moraju zaključiti sve veći broj prodaja po što većoj cijeni. Ali prisjetimo se menadžmenta, i osnovnog cilja kompanija. Zadovoljstvo klijenata i stvaranje dodatne vrijednost je nešto čemu sve kompanije trebaju težiti. Da li individualni budžeti koji se postavljaju prodaji donose bilo kakav napredak u ove dvije sfere. Mislim da ne. Ništa od ovoga ne stvara vrijednost za kupca. Samo se mijenjaju pregovaračke i prodajne politike, gdje se traži od prodaje da radi više, ali na pogrešan način. 

Pošto su nam svima dobro poznate pozitivne karakteristike vezane za motivaciju, treba provjeriti da li postoje i neke negativne. Američki profesor William Edwards Deming je rekao: „Plaća nije motivator". On ovu svoju izjavu brani rezultatima istraživanja koja su pokazala da kada ljude pitate da procjene šta je važno njihovim kolegama ili podređenim oni pretpostavljaju da je novac na prvom mjestu. Ali ako pitanje postavite direktno – „Šta je tebi važno?"– plaća obično bude tek na petom ili šestom mjestu. Američki psiholog Frederick Irving Herzberg kaže: „Samo zato što premalo novca može iritirati i demotivirati, ne znači da će više i više novca uvećati zadovoljstvo, ili pak dovesti do veće motivacije". Ako prepolovljena plaća utječe na to da se zaposlenikov moral smanji, to neće nužno značiti da udvostručavanje plaće rezultira boljim angažmanom na poslu. Nagrade kažnjavaju. „Uradi ovo i dobit ćeš to", se ne razlikuje mnogo od „Uradi ovo ili će ti desiti ono". Sama po sebi nagrada ima dobar utjecaj, no ukoliko se postavi kao zavisna varijabla određenog ponašanja, zaposlenik može osjetiti utjecaj manipulacije, te takva nagrada poprima kaznenu notu. Također, ne primanje nagrade može se okarakterisati kao kažnjavanje. Nagrade narušavaju odnose. Odnosi među zaposlenicima se često nivelišu na osnovu nagrada koje je zaposlenik primio, što u konačnici može dovesti do problema u međusobnoj saradnji. Istraživanja su pokazala da najsigurniji način za uništavanje saradnje među zaposlenicima jeste kada ih menadžeri puste da se takmiče za nagrade. U takvim situacijama pored osoba koje su pobijedile, vještački se stvaraju osobe koje smatraju da su izgubile. Nagrade ignorišu razloge. Menadžeri često koriste stimulaciju kako bi zaposlenicima pružili podršku u njihovim naporima da ostvare što bolje rezultate. Kratkovidnost menadžmenta ovdje se očituje nastojanjima da se riješe interni problemi, a ne prenese vrijednost za kupca. Nagrade obeshrabruju upuštanje u rizik. Zaposlenici svjesni nagrade koja ih očekuje, manje su spremni preuzimati velike rizike u posovanju, odnosno sputavaju svoju kreativnost i teže ka sigurnosti. Nagrade potstiču interese. Osobe koje obavljaju svoj posao na perfektan način, sigurno su zadovoljne ako su dobro plaćene, ali oni svoj posao ne rade zbog novca, nego zbog toga što vole to što rade.

U svakom slučaju motivacija je mnogo više od novca. "Kažu da motivacija ne traje dugo. Pa, ne traje ni kupanje, zato ga i preporučujemo svakodnevno." - Zig Ziglar.

 
 
 
 
back to top